برگزاری مراسم عزاداری حسینی(علیه السلام) محرم سال 1403 در افغانستان

هم زمان با فرا رسیدن ماه محرم الحرام همه ساله مردم مؤمن و متدین افغانستان، در اکثر ولایات با برپایی مراسم عزاداری و سیاه پوش کردن مساجد و تکایا، با شکوه تمام یاد و خاطره فداکاری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را گرامی می دارند.

امسال نیز همانند سال گذشته برای برپایی مراسم عزاداری عاشورای حسینی(علیه السلام) و سیاه پوش کردن سطح شهر و برپایی طاق عزا از سوی مسئولین امارت اسلامی محدویت وضع شده است. همزمان با انتقادات از وضع محدودیت بر مراسم عزاداری شیعیان در محرم از سوی طالبان، شورای علمای شیعه با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان دیدار کرده است. علما و متنفذان اهل تشیع در مورد برگزاری بهتر مراسم عاشورا و تأمین امنیت آن صحبت کرده و در این خصوص پیشنهاداتشان را با معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان مطرح کرده‌اند. معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان گفته است که به پیشنهادات علمای شیعه توجه خواهد شد.

قبل از فرا رسیدن ماه محرم الحرام و مراسم عاشورای حسینی(علیه السلام)، کمیسیونی به منظور هماهنگی و تأمین امنیت مساجد و تکایای اهل تشیع از سوی مسئولین امارت اسلامی، تعیین شده بود. این کمیسیون که وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی در آن نقش اساسی را دارا می باشد، تعدادی از بزرگان و وکلای اهل تشیع را دعوت نموده و با آنها تعهد نامه­ای مبنی بر برگزاری بهتر و مطابق با شریعت اسلامی مراسم عاشورای حسینی(علیه السلام)  را به امضا رسانده است.

این تعهدنامه که بعداً مورد انتقاد گسترده مردم قرار گرفت و شورای علمای شیعه افغانستان نیز از متن و محتوای آن اعلام بی خبری نمودند، به شرح ذیل می باشد:

  1. برگزار کنندگان مراسم عاشورای حسینی در مساجد و تکیه خانه ها مکلف هستند، مشخصات وعاظ و سخنرانانی که در رابطه با نهضت و عاشورای امام حسین(علیه السلام) و موضوعات مرتبط صبحت می­کنند را در اختیار مسئولین امنیتی امارت اسلامی قرار دهند. در جلسه از سوی مسئولین امارت اسلامی چنین استدلال به عمل آمده است که برخی از گروه های مخالف امارت اسلامی و کشورهای متخاصم می­خواهند از طریق برخی مهره­های‌شان در قالب روحانی، امام جماعت، مفتی و غیره با استفاده از منابر مساجد بر علیه امارت اسلامی، تبلیغات سوء نمایند. چنانچه مشخصات این سخنرانان در اختیار نیروهای امنیتی امارت اسلامی افغانستان قرار گیرد، شناسایی این گونه افراد بسیار ساده و سهل خواهد بود.
  2. هیچ یک از برگزار کنندگان مراسم محرم و عاشورای حسینی(علیه السلام) حق ندارند، پیروان اهل سنت و جماعت را به محافل و مراسم نوحه خوانی خویش و...، دعوت نمایند. هر چند در مورد این بند تعهدنامه نظری ارایه نگردیده است، با این حال بسیاری از مسئولین وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی، برگزاری مراسم عاشورای حسینی(علیه السلام) را نوعی بدعت می دانند و خوش ندارند پیروان اهل سنت و جماعت که خود شان را نماینده آنها می دانند، در همچو محافل شرکت نمایند. با این حال تلویزیون تمدن که هر شب برنامه تکیه خانه را نمایش می دهد، از یک نفر سخنران و یک نفر مداح اهل سنت و جماعت دعوت به عمل آورده و از آنها می خواهند در مورد امام حسین(علیه السلام) سخنرانی و نوحه سرایی نمایند.
  3. نصب پرچم، برپایی موکب و طاق‌عزا به استثنای مساجد و تکایا در دیگر نقاط ممنوع بوده و از اینکار باید جداً جلوگیری به عمل آید. با این حال تعداد زیادی از پیروان اهل تشیع افغانستان پرچم های حسینی(علیه السلام)  را بر سر مغازه، منازل و وسایط نقلیه شان نصب نموده­اند که چندین بار مسئولین وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی، اقدام به پائین کشیدن آنها نموده‌اند که در برخی موارد، برخوردهای لفظی و فیزیکی نیز به میان آمده است. هر بار که مأمورین امر به معروف پرچم‌های حسینی(علیه السلام)  را پائین می کشند، مردم بلافاصله به جای آن پرچم دیگری را نصب می­کنند.
  4. از آنجایی که بیشتر مراسم تعزیه و نوحه خوانی شبها در مساجد و تکایای اهل تشیع افغانستان برگزار می گردد، مقرر گردیده است که این مراسم باید حداکثر تا ساعت ده شب پایان یافته و بیشتر از آن ادامه پیدا نکند.
  5. بلندگوهای مساجد و تکایا که برای مردم و شهروندان مزاحمت ایجاد می کند باید صرفاً در داخل محوطه مسجد و یا تکیه‌خانه فعال باشد و صدای آن در بیرون شنیده نشود.
  6. اکادمی پلیس طالبان که حدود 2000 هزار دانشجو دارد و حدود نیمی از آنان را دانشجویان شبانه و حدود 80 نفر از آنان را دانشجویان اهل تشیع تشکیل داده است. این دانشجویان شیعه جهت شرکت در مراسم عزاداری حسینی(علیه السلام) درخواست داده اند که به آنان اجازه داده شود تا شبها در تکایا و مساجد مربوط به خودشان شرکت کنند. در خواست آنان از سوی برخی اساتید و مسئولین اکادمی پلیس رد شده و استدلال نموده‌اند که عزاداری و سوگواری شیعیان بدعت است و نباید اجازه داده شود، در ضمن تهدیدات امنیتی وجود دارد و اگر اتفاق امنیتی برای آنان رخ بدهد مسئولیت آن  بر عهده آکادمی پلیس خواهد بود.
  7. در کنار موارد منفی فوق، امارت اسلامی تعداد زیادی از نیروی نظامی خویش را موظف کرده است تا در مناطق اهل تشیع، امنیت مردم، عزاداران، مساجد و تکایایی که مراسم عزاداری حسینی(علیه السلام) در آن برگزار می شود را تأمین نمایند. در حال حاضر برای هر مسجد و تکیه‌خانه تعداد سه سرباز جهت تأمین امنیت مستقر شده است که تا پایان مراسم عزاداری شبانه مشغول خدمت می باشند. همچنین تعداد زیادی از نیروهای قطعات خاص پلیس در جاده ها و مکانهای مختلف شهر کابل به خاطر تأمین امنیت بهتر مراسم عزاداری عاشورای حسینی(علیه السلام) مستقر شده اند.
  8. سال گذشته در جریان برگزاری مراسم عزاداری در روز تاسوعا و عاشورای حسینی(علیه السلام) در برخی نقاط شهر کابل به خصوص در غرب کابل دسته­های سینه زنی و عزادارای حسینی(علیه السلام) اعم از خواهران و برادران مورد توهین، تحقیر و ضرب شتم نیروهای طالبان قرار گرفتند.
  9.  تعداد زیادی از روحانیون و علمای افراطی امارت اسلامی، مسئولین فعلی را به خاطر اجازه دادن به اهل تشیع جهت برگزاری مراسم عاشورای حسینی(علیه السلام) که از نظر آنها بدعت به شمار می رود، سرزنش و ملامت می­نمایند. این گروه از مسئولین امارت اسلامی می خواهند همانطوری که در زمان مبارزه مسلحانه علیه نیروهای خارجی (ایالات متحده آمریکا) وعده داده بودند، شریعت اسلام را، بدون ملاحظه و ترس از این و آن اجرا نمایند. ولی مسئولین امارت اسلامی که خواهان مناسبات خوب با کشورهای منطقه و جهان و به رسمیت شناخته شدن از جانب این کشورها هستند می خواهند با اجازه دادن به شیعیان جهت برگزاری مراسم مذهبی‌شان، ادعا نمایند که این گروه معتقد به کثرت گرایی (پلورالیزم) بوده و حقوق پیروان ادیان و مذاهب مختلف را تأمین و رعایت می کند.

منابع:  بی بی سی فارسی، روزنامه اطلاعات روز، خبرگزاری افق

تاریخ: 23/4/1043

کد خبر 20307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =